Volgens een oud gezegde worden wij allemaal als originelen geboren, terwijl we als kopieën sterven.

We worden als baby geboren met een zuiver buikgevoel. Daarna leer je steeds meer je hoofd te gebruiken. De belangrijkste opgave voor het hoofd is de buik voor de wereld te vertalen. Het hoofd dient te registreren wat de buik wil en moet dan manieren bedenken om dat te uiten. Dat dient zodanig te gebeuren dat je uiteindelijk krijgt wat je wilt, terwijl men ook nog van je blijft houden. Het hoofd vertaalt op zo’n manier je buik naar de wereld dat deze je buik beter verdraagt. Stel je voor dat je op je werk de kantine binnen loopt. Daar zitten collega’s de verjaardag van een secretaresse te vieren. Er staat een grote aardbeientaart. Je wordt vriendelijk begroet en gaat zitten.

Je bent helemaal verzot op aardbeientaart
Wat doe je? Wanneer je handelt vanuit je buik, loop je direct naar de tafel, grijpt een grote punt taart en werkt die met beide handen naar binnen. Hoe de anderen reageren, interesseert je niet. Eén punt is niet voldoende, je grijpt een tweede en die werk je op dezelfde wijze naar binnen. Dan pas zou je voldaan grijnzen en zeggen: ‘Ook goeie morgen!’

De buik eerst, dan pas het hoofd?
Maar denk je nu echt dat je zowel de taart als de waardering van je collega’s gekregen had, wanneer je alleen naar je buik had geluisterd?
In het beste geval hadden ze je impulsief, primitief en ongeremd gevonden. In het slechtste geval zouden ze misschien gedacht hebben, dat de stoppen bij je waren doorgeslagen, en overwogen hebben je acuut te laten opnemen.
Maar gelukkig heb je ouders gehad, die je geleerd hebben wat beleefd en beschaafd zijn inhoudt. Zij hebben je geholpen om het hoofd op je buik te ontwikkelen en je zo te gedragen dat je gewaardeerd zou worden, terwijl je ook kreeg wat je graag wilde hebben.
Op je derde verjaardag liep je nog recht op de taart af en greep ernaar. Toen zei je moeder: ‘Foei, zo doe je dat niet. Netjes vragen en wachten.’
Daarom vertaalt je hoofd de wens van je buik naar je collega’s. Je zegt: ‘Wat een gezellige boel is het hier!’ Je feliciteert de jarige. Geeft een zoen. Lacht iedereen toe en gaat zitten. Dan laat je je blik rusten op de aardbeientaart. Je zegt: ‘Die ziet er lekker uit! Zelf gemaakt?’
De anderen hebben nu wel door dat je zin in taart hebt. Omdat je aardig bent geweest en zij het leuk vinden dat je er bent, zeggen ze: ‘Wil je een stuk?’

Oké. Nu heb je  het voor elkaar: je krijgt waar je zin in hebt en de anderen vinden je nog steeds aardig. Het neemt wat meer tijd . Maar je kom er wel verder mee.
Alles zou nu in orde kunnen zijn. Maar helaas komt het bij veel teamleden voor dat ze te veel willen pleasen. Sommigen hebben hun gedrag zo aangepast, dat ze alleen nog maar vanuit het hoofd reageren en niet meer goed kunnen voelen wat ze zelf willen. Ze lopen het spreekwoordelijk gebak voorbij en pas in de auto op weg naar huis voelen ze wat ze vanuit hun buikgevoel echt hadden willen communiceren in hun team.

Wanneer je geen stem geeft aan je buikgevoel, zul je steeds meer merken dat je lichaam in opstand komt. We komen dat veel tegen in onze taal: ‘Het ligt als een steen op mijn maag.’ ‘Ik ga eronder gebukt.’ Als je doorgaat met aangepast gedrag en geen stem geeft aan wat je diep van binnen wilt, ben je op weg naar een burn-out.

Vooral groene gedragstypes zijn hier gevoelig voor. Ze houden er zo van om aardig gevonden te worden dat ze het moeilijk vinden om aan te geven wat ze echt willen binnen hun team, omdat ze dit al snel ervaren als verstoring van de harmonie binnen het team.
Maar in de buik gaat ‘de teller’ gewoon door. Daarom is het belangrijk om goed te weten wat je voelt en dit ook bespreekbaar te maken. Maar hoe doe je dat? Voor meer informatie: Lees deze Teamtip

Het bovenstaande aardbeienverhaal komt uit het boek Effect van Johann Olav Koss en is zeker een aanrader.

Auteur: Jan Mik.

Heb jij nog tips hoe je je binnenkant naar buiten kunt brengen binnen jouw team?
Deel dan jouw ervaringen in onderstaand commentaarveld. En hier kun je natuurlijk ook je vraag kwijt.
Vind je dit artikel waardevol? Deel hem dan met jouw netwerk.
Dit kan door middel van de sociale media knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Denk jij dat SCAN jouw team kan helpen om veel meer gebruik te maken van elkaars kwaliteiten? Of heb je nog vragen?
Wil je meer informatie? Bekijk de teamtrainingen.