Ik ben regelmatig aan het werk bij het UMCG, waar ik artsen meehelp beter te communiceren.
Ik zat vrijdagochtend met een paar collega’s in de koffieruimte toen de schoonmaker binnen kwam. Terwijl we daar zaten moest hij schoon maken. Dat is dus niet heel handig, want je zit elkaar dan toch een beetje in de weg.

MAAK JE BESPREEKBAAR WAT JE ECHT VINDT BINNEN JE TEAM?
Dus ik zei tegen de schoonmaker, dat de schoonmaker waar hij de functie van over had genomen, al lang klaar was, wanneer wij
‘s ochtends binnen kwamen. Ik hoorde na die opmerking gelijk een paar collega’s “Oooo”  roepen, want dat was nu niet een opmerking die de harmonie zou kunnen vergroten.

Maar hij vertelde dat de schoonmakers binnen het UMCG nu een half uur minder tijd kregen om hetzelfde werk te doen. Ik begreep toen meteen waarom hij niet een half uur eerder kwam omdat hij daar niet voor werd betaald. ‘Ik begrijp je nu’. Zei ik tegen hem en schoof mijn stoel met veel plezier opzij zodat hij nog makkelijker zijn werk kon doen. Later vertelde hij nog dat hij rechten studeerde en met dit bijbaantje zijn studie financierde. Nou, die vent kon bij mij niet meer kapot.

VAN HERKENNING NAAR ERKENNING VAN DE PERSOON!
Bovenstaande is een klein voorbeeld, waardoor het in de samenwerking vaak fout gaat. Niet durven te zeggen wat je echt vindt omdat je al een vooroordeel hebt hoe je collega is. ‘O, daar heb je weer zo’n schoonmaker die de kantjes ervan af loopt.’

STAP UIT JE WERELD VAN VOOROORDELEN EN MAAK ECHT CONTACT.
Vooral in de zorg kom ik deze situaties vaak tegen. Veel medewerkers in de zorg houden zoveel van harmonie dat ze het moeilijk vinden zaken bespreekbaar te maken. Ze vermijden conflicten ten koste van alles om “de harmonie” binnen het team te bewaren. In een training liet ik voorbeelden zien hoe je effectief kunt aansluiten bij de communicatiestijl van je rode collega. ‘O, maar als ik zo communiceer krijg ik ontslag’. Zei de groene medewerker.
Haar teamleider zat naast haar en hij antwoordde. ‘Juist niet, ik zou zo graag willen weten wat je echt wilt’. Dit bleek later een grote stap te zijn naar “echte harmonie” binnen het team.
Wij helpen deze medewerkers om te vertellen wat ze op hun lever hebben zodat ze niet door hun rug gaan.

Auteur: Jan Mik.

Heb jij ook zo’n bovenstaande ervaring meegemaakt?
Of heb je tips hoe je wel beter met elkaar kunt samenwerken?
Deel dan jouw ervaringen in onderstaande commentaarveld.

Vind je dit artikel waardevol?
Deel hem dan met jouw netwerk.
Dit kan door middel van de sociale media knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.